Një replikë miqësore me Fatos Lubonjën

Fatos Lubonja, në artikullin e tij “Që Papa Françesku të mos keqpërdoret”(Panorama, 18 shtator), shpreh një shqetësim të justifikuar në lidhje me keqpërdorimin e vizitës së Papës. Mënyra se si toleranca dhe bashkëjetesa fetare janë kthyer klishe që përdoren nga elitat është një shqetësim i drejtë i autorit. Aq më tepër kur, siç thotë Lubonja, janë pikërisht këto elita që “fryhen” me tolerancën fetare, të cilat gjithnjë e më tepër kontribuojnë te përçarja dhe intoleranca shoqërore. Problemi është se për të evituar manipulimin nuk është e thënë të mohojmë aspektet pozitive të identitetin shqiptar dhe aq më pak ta demistifikojmë atë sipas miteve aktuale të po asaj elite që Lubonja kritikon. Nga njëra anë Lubonja në artikullin e tij duket sikur thotë që bashkëjetesa është “demagogji”. Nga ana tjetër ai e shikon ekzistencën e kësaj bashkëjetese (që nuk fakt nuk ekziston sepse është demagogji) si produkt të nacionalizmit dhe ateizmit, dhe jo si një tolerancë e vërtetë. Të dyja këto konstatime janë problematike. Së pari, bashkëjetesa fetare nuk është thjesht demagogji e klasës politike shqiptare, edhe pse ajo përdoret prej saj në mënyrë demagogjike. Bashkëjetesa është fakt. Kjo nuk do të thotë se në Shqipëri nuk ka paragjykime apo edhe tensione mes feve të ndryshme (edhe brenda feve). Kjo nuk do të thotë se në fillim të shekullit të njëzetë nuk kishte përçarje të mëdha fetare mes shqiptarëve, të cilat rilindësit kërkonin t’i tejkalonin. Ama asnjë nga të vërtetat e mësipërme nuk hedh poshtë faktin që në Shqipëri sot ekziston bashkëjetesa fetare, shumë më tepër se në çdo vend tjetër të Ballkanit dhe më gjerë. Faktet tregojnë se kjo bashkëjetesë nuk është perfekte dhe e përgjithmonshme. Kjo bashkëjetesë nuk ekzistonte apriori historikisht, por është arritur me shumë mund nëpërmjet krijimit të identitetit shqiptar. Këtu qëndron e veçanta dhe e bukura e identitetit shqiptar. Ai është nga të paktat identitete europiane që pranon brenda vetes si të barabarta katër fe, si katolicizmi, ortodoksia dhe islami (sunit dhe bektashi), ku asnjëra nuk “toleron” tjetrën, por të tria bashkekzistojnë si të barabarta. Në këtë aspekt identiteti shqiptar është vërtet progresiv dhe i rrallë, ndaj duhet ruajtur dhe kultivuar si një hapësirë ku fe të ndryshme mund të bashkëjetojnë si të barabarta. Në këtë pikë Lubonja me skepticizmin e tij intelektual do thoshte se sa më sipër është thjesht propagandë, pasi toleranca fetare në Shqipëri nuk ka të bëjë aspak me fenë, por me ateizmin dhe nacionalizmin. Sipas kësaj perspektive, që është në fakt dominuese në Shqipëri sot, shqiptarët janë tolerantë sepse janë ateistë dhe nacionalistë. Pra në Shqipëri nuk ka tolerancë, por indiferencë fetare, si pasojë e një identiteti nacionalisto-ateist. Natyrisht që kjo perspektivë mbart të vërtetën e saj. Ajo buron në fakt nga historiografia komuniste që e justifikonte eliminimin e fesë me justifikimin se ndillte përçarje dhe dobësonte identitetin kombëtar. Jo rastësisht shprehja e Pasho Vasës (feja e shqiptarit është shqyptaria) që citon Lubonja, u kthye në esencën e identitetit shqiptar gjatë komunizmit. Problemi historik me një perspektivë të tillë është se e shikon kombformimin shqiptar si një vepër të ateistëve duke eliminuar rolin e fesë dhe të klerikëve fetarë nga ky proces. Ky ishte në fakt qëllimi i historiografisë komuniste. Ndaj ne sot harrojmë se një pjesë e mirë e baballarëve të kombit ishin klerikë, që nga Hoxha Hasan Tahsini deri te Gjergj Fishta dhe Fan Noli. Harrojmë gjithashtu se “baballarë” të tjerë të kombit si Naim Frashëri, ishin bektashinj thellësisht fetarë që i shkruanin poezi Zotit (shiko poezinë e Naimit “Emri i Zotit”). Pa folur për rëndësinë e françeskanëve apo bektashizmit në krijimin e identitetit kombëtar shqiptar. Fakte të tilla janë fshirë nga historiografia komuniste dhe harrohen nga historianët dhe intelektualët tanë post-komunistë sepse në shumicën dërrmuese ata janë ateistë dhe nuk kanë asnjë afinitet fetar real me fenë. Këtu vijmë te problemi i dytë i perspektivës nacional-ateiste rreth bashkëjetesës fetare në Shqipëri. Ideja se shqiptarët janë tolerantë sepse janë ateistë, mbulon faktin se këto 20 vitet e fundit përçarja dhe me raste intoleranca fetare në Shqipëri ka qenë vepër kryesisht e intelektualëve ateistë dhe shpesh nacionalistë, ndërkohë që bashkëjetesa fetare është nxitur më shumë nga udhëheqësit fetarë. E thënë ndryshe, ateizmi dhe nacionalizmi kanë qenë shpesh armiq të bashkëjetesës fetare në Shqipëri, të paktën këto njëzet vitet e fundit. Islamofobia shqiptare është ushqyer këto njëzet vite kryesisht nga intelektualët ateistë dhe nacionalistë që e kanë parë fenë thjesht si instrument në funksion të një identiteti kombëtar europian. Deklarata e famshme e Kadaresë në fillim të viteve 1990 se shqiptarët duhet të konvertoheshin në masë në katolikë që të pranoheshin nga Europa, është një nga shembujt më tipikë. Punime si "Vija e Theodosit rishfaqet", nga intelektualë si Aurel Plasari, apo deklaratat antimyslimane të Maks Velos nuk janë produkte të intelektualëve thellësisht fetarë. Një pjesë e mirë e intelektualëve nacionalistë që e kanë parë me dyshim ortodoksinë dhe kanë mbrojtur islamin si fe që ka ruajtur identitetin shqiptar (kam këtu parasysh rrymën e përfaqësuar nga Abdi Baleta) janë në shumicë të tyre intelektualë ateistë. Ashtu sikurse edhe gazetarët e djathtë që në fillim të viteve 1990 akuzonin Lubonjën dhe të tjerë kritikë të Berishës si sllavo-ortodoksë, duke nxitur kështu edhe përçarjen fetare. Qëndrimet e mësipërme kontrastojnë fort me qasjen e klerikëve apo intelektualëve fetarë. Në shumicën e rasteve përfaqësuesit kryesorë të feve kryesore në Shqipëri bëjnë thirrje për mirëkuptim dhe bashkëjetesë. Ata tregojnë shumë më tepër kompasion dhe mirëkuptim për fetë e tjera se sa intelektualët ateistë dhe nacionalistë. Mjafton të shikosh kompasionin dhe mençurinë me të cilën në shkrimet e tyre klerikë si Dom Gjergj Meta u referohen komuniteteve të tjera fetare, për ta kuptuar këtë gjë. Po kështu në shkrimet brilante të njërit nga të paktët intelektualë fetarë shqiptarë si Ervin Hatibi, nuk gjen asnjë grimcë urrejtjeje fetare. Me sa më sipër, nuk dua të them se feja domosdoshmërisht prodhon bashkëjetesë fetare dhe ateizmi prodhon përçarje. Ajo që duhet të kuptojmë është se të njëjtët faktorë kanë efekte të ndryshme në kohë dhe kontekste të ndryshme. Ndaj identiteti kombëtar nuk është diçka e ngurtë dhe e përcaktuar përgjithmonë. Sot janë elitat ateiste-nacionaliste që nuk e prodhojnë, por e dëmtojnë bashkëjetesën fetare në Shqipëri. Shpesh sepse janë aq të obsesionuara me imitimin e Europës, saqë pluralizmin tonë fetar e shikojnë si barrë, më shumë se si vlerë. Këtu mendoj se qëndron edhe gabimi i Lubonjës. Në qasjen e tij identiteti shqiptar i prodhuar nën komunizëm nën parullën “ateizëm + nacionalizëm” trajtohet si një esencë e pandryshueshme deri në ditët tona. Ndërkohë, identiteti shqiptar është diçka që është vazhdimisht në ndryshim dhe sendërtim, jo diçka e dhënë njëherë e mirë. Identitetet shqiptare parakomuniste, komuniste dhe paskomuniste nuk janë identike. Nëse nën komunizëm bashkëjetesa fetare ishte pasojë e ateizmit dhe nacionalizmit, sot nuk është e thënë të jetë e tillë. Sot ne kemi mundësinë të ndërtojmë një identitet shqiptar që nuk zhvillohet si një kapak që mbulon diferencat fetare, por si një hapësirë ku këto diferenca mund të bashkëjetojnë në harmoni. Në fakt diçka e tillë ka ndodhur dhe ndodh në shoqërinë shqiptare, pavarësisht elitave tona ateiste dhe kozmopolitane (pasi mua nuk më duken shumë nacionaliste). Natyrisht, jo në mënyrë të përsosur, por askush nuk pretendon se bashkëjetesa fetare në Shqipëri është perfekte. Ama është po kaq e vështirë të mohosh faktin se në parim identiteti kombëtar shqiptar është i hapur ndaj të katra feve. Ajo që mbetet për t’u bërë është forcimi i një identiteti të tillë, jo eliminimi i tij. Forcimi i identitetit shqiptar rreth idesë së bashkëjetesës fetare është një mundësi e mirë për të krijuar një identitet kombëtar progresiv dhe jo agresiv, përfshirës dhe jo përjashtues. Nëse Papa e shikon me shpresë dhe admirim një potencial të tillë që nga Vatikani, nuk ka pse mos të arrijmë ta shohim edhe ne që këtë potencial e jetojmë përditë. Natyrisht me këtë nuk dua të them se në Shqipëri nuk ka një mijë e një probleme! Ama fakti që merremi me denoncimin e një mijë e një të zezave nuk duhet të na errësojë pamjen për gjithçka. Përndryshe mbyllim sytë përpara çdo fije shprese, pozitiviteti apo optimizmi që duhet mbrojtur dhe kultivuar.
"Panorama"
Comments
A njihni ndonje popull tjeter
<p>A njihni ndonje popull tjeter ne bote,pervec Shqiptareve,me shumice Myslymane Bektashinj,qe votoi per Kryeminister F.S.Nolin,nje Prift Ortodoks te Krishtere??C'lidhje kishte Komunizmi ne vitin 1924 dhe Ateizmi i Enver Hoxhes??Kete te na i shpejgoje Lubonja.</p>
Kush te ka thene ty mor
<p>Kush te ka thene ty mor torollak qe Fan Noli u be kryeminister me vota. Hajde Lab kaqol, hajde. Po fjala Revolucioni i Qershorit te tregon ty qe Fan Noli i b ie ta kete marre pushtetin me dhune, jo me vota.</p>
Anonimo, po sa të lehtë e ke
<p>Anonimo, po sa të lehtë e ke këtë këmbëzën e sharjes, a derëbardhë. Dhe më e bukura është se e di veten dhe të mençur e pa gabime...!</p><p>Ata që prunë punët që Noli të ishte në krye të shtetit dhanë më shumë se votën, rrezikuan jetën. Madje mund edhe të shtrohesh e të informohesh që rrevolucioni i qershorit ishte me disa figura bashkëpunuese - veç Nolit ishin dhe Gurakuqi, Boletini (vëreju origjinën fetare këtyre), etj; dhe për më tepër që ai tipi tjetër ("viktima" e revolucionit të qershorit) nuk rierdhi me ndonjë votë popullore, por me ushtri jo shqiptare; dhe për më tepër që ja hoqi vetes sikletin e të ballafaquarit me votën (u shpall mret). Lodhu sa të duash o anonimo po rrjedha e zhvillimeve sociale dhe politike në shtetin shqiptar të tregon vetëm shembuj ku feja nuk i ka devijuar (dot?) zhvillimet me shtysë popullore, apo elitare.</p><p>Ma lejo dhe një këshillë : Mos u ngut e të shash komunitete të tëra (lab kaqol, psh) se bën dy gabime. I pari gabim është që për gabime individuale (e zëmë se janë) ti denigron një komunitet të tërë. I dyti është që mund të qëllojë që ai pseudonimi i komentuesit të mos jetë identifikim zyrtar, e ai mund të mos jetë as lab, psh, e zotrote kështu bën dy gabime (veç nëse nuk ke kompleks me lebërit). Mbase është e tepërt ta kërkojmë, po mirë do ishte të mos shash fare...</p><p>P.s. një nga personazhet politikë më të votuar në Shqipëri, sot, është Rama, dhe kjo e matur edhe si person - për Kryetar Bashkie. Ato vota që merr nuk besoj se i qëmton në komunitetin ortodoks (apo vlleh - si kanë qejf ta përkufizojnë "patriotët" e "djathtë").</p><p> </p>
E Fatos Nano si u bë?! Po pse
<p>E Fatos Nano si u bë?! Po pse ja futni kot ore shqipetarë? Nuk ka popull n' faqe t' botës më mirëkuptues se shqipot, po lërini pallavrat e Tos Lubonjues i cili ishte pjesë e nomenklaturës dhe nomenklatura ja bëri vezën!</p>
O skelaro, edhe ti shume
<p>O skelaro, edhe ti shume pordhe ke sa per ate pune. Gjithe ate koment te gjate e ke harxhuar kot fare. E para, ajo qe thote ai Labi Kaqol nuk eshte e vertete, pra eshte gabim. E dyta, une nuk kam shkruar ne ndonje vend qe te gjithe leberit jane kaqole, por thjesht qe ky labi ketu tregohet kaqol, njesoj si me thene ik or skelar kaqol (qe po me duket se edhe ti je se kruhesh kot me kot). Kjo nuk do te thote qe une po bej kaqoler te gjithe skelaret, pale ata migratoret si puna jote. Dhe se treti, pash zotin mjaft na dhe mend se avash-avash po meriton te te thone ik e pirdhu, vec po na vertetove ketu qe Fan Noli erdhi ne fuqi me vote, se sa per heroizmat e atyre qe permen ti kemi edhe Xherxhinskin, Kardelin, Leninin, Enverin etj. etj. te gjithe revolucionare te thekur, por asnjeri nuk erdhi ne fuqi me vote, pavaresisht nga feja a besimi. Naten e Mire!</p>
Legeno, ti ke të drejtë, nuk
<p>Legeno, ti ke të drejtë, nuk vlejnë shumë analiza me ty- qeke një rob...r i pa korrigjueshëm!</p>
O Uturaku Fluturues Analitik,
<p>O Uturaku Fluturues Analitik, po pres te pranosh faktin qe nuk eshte e vertete qe Fan Noli erdhi ne fuqi me vote, per te tjerat edhe ti edhe une mund te gjejme komplimenta gjithmone e me te fuqishme per njeri tjetrin, apo jo o R07e K@R1?</p>
Harmonia fetare ne Shqiperi
<p>Harmonia fetare ne Shqiperi ka egzistuar edhe perpara se te ishte Shqiperia. Ne fakt shume baste jane humbur nga kjo harmoni. Baste qe datojne qysh se po krijohej Shqiperia. E gjitha kjo fale punes apo veprave te Rilindasve tane qe ne terrin e kohes dhe injorances ndriçonin mendjet e bashkpatrioteve te tyre mbi rrezikun dhe egzistencen e kombit. Nje komb i lodhur qe me ne fund ndjeu se nuk i perkiste kombeve te tjera. Edhe bota, te poltfuqishmit nuk binin dakort se kujt i perkiste ky vend qe ne sot i themi Shqiperi. Kemi keshtu nje perzierje politikash, fe-she dhe interesash dhe nje realiteti. Portes po i vinte fundi dhe nyja e vetme e pazgjidhur ishte çeshtja shqiptare. Dikush mendonte se me krijimin e Shqiperise shqiptaret do hanin kokat e tyre. Ne fakt ndodhi krejt e kunderta persa i perket ndonje lufte te brendeshme fetare por edhe midis gegeve dhe toskeve. Kuptohet se mbeteshin per tu zhdukur apo paqesuar krahinat e ndryshme qe pavarsisht fese sepse kishte pasur mosmarrveshje apo luftra edhe mes dy apo me shume krahinave midis feve te njejta dhe keto ishin me te shumta sesa ato mes fesh te ndryshme. Keto do sheroheshin me kalimin e kohes me forcimin e shtetit. Ne çdo aludim tjeter nuk ka fakte se feja ka qene dallim apo molle sherri per lufte mes shqiptareve. Te pakten nga 1900 e pas saj. Edhe nese duam te faktorizojme Haxhi Qamilin serish te pakten njihet se ishte me shume nje levizje kundra Austriakeve sesa kundra katolikeve apo ortodokseve shqiptare. Edhe Esad Pasha u detyrua te dorezonte Shkodren per te mos rrezikuar te gjithe vendin e vet. Gjithsesi nuk po justifikoj veprimet e tyre por ngaqe jemi nje brez i ngarkuar keq me njohurite historike me tradhtare e te shitur duke lavderuar pushken e shkrehur pa i analizuar mire ngjarjet. Gjithsesi sa me shume te njohim historine e popullit tone aq me shume do e dashurojme ashtu sikurse do ta urrejme per te dale tek ajo perzierje dashuri e urrejtje qe rregullon ekuilibrat dhe vetem na ben mire. Kjo nuk ka te beje aspak me rrymen qe ndjek Lubonja, ka te beje me emancipimin e ketij populli.</p>
Add new comment