Pse duhet kufizuar me ligj dhurimi i spermës

Postuar në 21 Shtator, 2023 17:57
Manuel García Ortiz/Luis Arroyo Jiménez - Universiteti i Castilla-La Mancha

 

Është pasdite vere në Amsterdam. Dy të rinj takohen dhe krijojnë një marrëdhënie të rastësishme. Mbrëmja mbyllet, në mënyrën më të mirë për të dy, me një takim seksual. Të nesërmen, gjatë një bisede për t'u njohur më mirë me njëri-tjetrin dhe për të forcuar marrëdhënien e tyre, ata zbulojnë (çfarë rastësie!) se të dy janë ngjizur me anë të IVF (fertilizimi in vitro), përmes një donatori anonim. Kjo është gjithnjë e më e zakonshme në ditët tona, megjithëse nuk është saktësisht një temë standarde e bisedës për takimet e para.

Këtu mund të lindë një pyetje shqetësuese. Cilat janë shanset që i njëjti dhurues i spermës të jetë përgjegjës për të dyja lindjet? Kjo do të thotë se ata kanë të njëjtin baba dhe kjo i bën vëlla e motër. Marsin e kaluar, media raportoi për rastin e një dhuruesi holandez të spermës, i cili besohet të ketë mbi 550 fëmijë. Nëna e njërit prej tyre mori masa ligjore për ta penguar atë të bënte donacione të tjera në të ardhmen.

Donatori, natyrisht, kishte përdorur taktika të fshehta për të anashkaluar rregullat e klinikës. Megjithatë, duket se sipas ligjit holandez ai në fakt nuk kishte kryer një krim, pasi nuk ka kufizime në numrin e pasardhësve që një person mund të sjellë në jetë. Thënë kjo, vendi zyrtarisht i shpalli të jashtëligjshme dhurimet anonime në 2004.

Kufijtë për të reduktuar rrezikun e ndërthurjes

Dhurimi i spermës është një proces me anë të të cilit një mashkull ofron spermën e tij për të ndihmuar individët e tjerë ose çiftet që dëshirojnë të kenë fëmijë. Megjithatë, nëse një donator ka shumë fëmijë, kjo mund të shkaktojë komplikime serioze nga pikëpamja statistikore. Kjo për shkak se probabiliteti i një takimi të rastësishëm midis dy njerëzve që gjenetikisht janë vëlla e motër, rritet. Kjo është arsyeja pse, përveç vendosjes së kufijve për dhurimin në lidhje me shëndetin e dhuruesit (për shembull, për të mbrojtur kundër infeksioneve të transmetueshme përmes dhurimit), ka gjithashtu një tendencë në rritje për të kufizuar numrin e pasardhësve për dhurues, në mënyrë që të shmanget rreziku i kryqëzimit.

Pse? Epo, në thelb sepse kryqëzimi, d.m.th., prodhimi i pasardhësve nga çiftëzimi i individëve që janë të lidhur ngushtë ose nga popullata shumë të vogla, të mbyllura, rrit gjasat e çrregullimeve të gjeneve recesive. Kjo është arsyeja pse ajo konsiderohet e pamatur nga ana mjekësore. Për më tepër, dhurimi gjithashtu rrit mundësinë e situatave të incestit për shkak të mungesës së njohurive. Kjo çështje ka implikime shkencore, morale dhe ligjore.

Përgjegjësia e donatorëve

Nga pikëpamja etike, kjo çështje ngre pyetje serioze edhe për sa i përket përgjegjësisë së donatorëve. Nëse donatorët janë të pandershëm dhe japin informacion të rremë në lidhje me numrin e herëve që kanë dhuruar spermë ose historinë e tyre mjekësore, shëndeti, liria e zgjedhjes e bazuar në njohuri dhe mirëqenia e individëve të konceptuar nga donatorët rrezikohen. Dhuruesi holandez i lartpërmendur i spermës dihet se ka bërë donacione në vende të tjera evropiane pasi disa klinika holandeze refuzuan të pranojnë kontributet e tij. Mungesa e një regjistri të centralizuar dhe standardit të përbashkët evropian për këtë çështje do të thotë se këto situata mund të lindin lehtësisht.

Ka pasur një ndalim të dhurimit anonim të spermës në Mbretërinë e Bashkuar që nga viti 2005, gjë që ka çuar në një rënie të konsiderueshme të dhurimeve. Gjermania gjithashtu ka ndaluar dhurimin anonim dhe u ka dhënë fëmijëve të ngjizur përmes dhurimit të spermës të drejtën për të pasur akses në informacionin e donatorëve të tyre. Përveç kësaj çështjeje, një përplasje midis të drejtës për shëndet dhe informacion dhe të drejtës së dhuruesit për anonimitet, dhurimi dhe ngrirja e spermës, vezëve dhe embrioneve hap debate të reja bioetike dhe bioligjore.

Për shembull, në rast të vdekjes së një dhuruesi joanonim, mund të ketë një konflikt interesi midis dëshirave të dhuruesit dhe përdorimit të këtyre ekzemplarëve biologjikë. Nëse gametet (sperma ose vezët) ose embrionet janë ngrirë dhe dhuruesi më vonë divorcohet dhe vdes, a mund t'i përdorë ish-partneri i dhuruesit për qëllime riprodhuese? Si ndikon kjo në të drejtat e pasardhësve në trashëgiminë atërore? Dhe nëse ato nuk janë më të përdorshme, kush vendos se si do të asgjësohen?

Siç ndodh shpesh me çështjet bioetike, teknologjia evoluon më shpejt sesa mund të rregullohen plotësisht implikimet e saj sociale dhe, shpesh, përpara se të vendosen rregulloret ligjore përkatëse për të adresuar implikimet e mundshme. Gjithçka përfundon duke u bërë shumë më komplekse dhe problematike sesa ishte parashikuar fillimisht. Teksa teknologjia përparon dhe teknika të reja të riprodhimit të asistuar vihen në dispozicion, është e nevojshme që këto dilema të trajtohen nga një këndvështrim bioetik dhe të gjenden zgjidhje që mbrojnë të drejtat e të gjithë atyre që janë të përfshirë.

Është gjithashtu e rëndësishme të standardizohet legjislacioni në nivel global me anë të traktateve ndërkombëtare. Në mënyrë specifike në Bashkimin Evropian, do të ishte shumë i dobishëm një regjistër i përbashkët dhe rregullore detyruese midis shteteve anëtare.

*Profesor në Universitetin e Castilla-La Mancha , i specializuar në Bioetikën dhe Ligjin e Aftësisë së Kufizuar

*Profesor i së Drejtës Administrative në Universitetin e Castilla-La Mancha

/ The Conversation

 

 

 

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.