“Occupy” do të thotë zaptim, jo negocim!

Postuar në 03 Nëntor, 2011 01:37
Jona Mersuli

Kritika kryesore ndaj lëvizjeve “Occupy” është mungesa e kërkesave të qarta dhe specifike. Në shumë artikuj, opinionistë, analistë e të ngjashëm të vetëquajtur kështu apo ashtu mbërrijnë në përfundimin tepër profesional: “Ata nuk dinë ç’kërkojnë.” Në një shkëmbim David Brooks dhe Gail Collins, kolumnistë në gazetën “New York Times”, pasi bien dakord se ia vlen të flitet për këtë çështje, meqenëse “detyra jonë si opinionistë është të sjellim në vëmendje se aksh gjëje po i jepet shumë vëmendje”, vënë në dukje numrin e pakët të protestuesve dhe e konsiderojnë lëvizjen si protestë kundër 1% të të pasurve në Amerikë. E më pas nënvizohet prerë se asnjë amerikan nuk i përgjigjet negativisht kërkesës për të bërë sa më shumë pará.

Së pari, duket qartë se qasja e tyre e analizës ka natyrë krejtësisht sasiore (vëmendja, sa është numri i protestuesve, amerikanët duan të bëjnë shumë pará). Kjo këndqasje e bën të pamundur vlerësimin e lëvizjeve “Occupy”, natyra e të cilave e kundërshton këtë diskurs. Si të thuash, analistët në fjalë vlerësojnë lëvizjen përmes mjeteve që kjo lëvizje refuzon. Kjo çarje, jo vetëm metodike, por mbi të gjitha konceptuale e zhvlerëson tërësisht këtë lloj pikëpamjeje, sipas të cilës lëvizja konsiderohet përmes asaj që lëvizja do të ndryshojë, përmes asaj që lëvizja nuk është. Lëvizja “Occupy” nuk mund të vlerësohet nga logjika e 1 përqindëshit, kur ajo kërkon ndryshimin radikal të kësaj logjike.

Së dyti, kjo të kujton tezën e vjetër, sipas të cilës në rast se kritika nuk pasohet nga një propozim i menjëhershëm, nuk është më e vlefshme. “Kapitalizmi është sistemi më i mirë i mundshëm”. Kaq shumë është thënë e stërthënë kjo frazë, sa përveç sinonimisë a përnjështimit shqetësues që vendoset mes kapitalizmit dhe demokracisë, krijohet një farë parakushti, pas të cilit meqë nuk ka propozim tjetër efikas, efiçent, etj. etj., kritika është vetëm zemërimi i ca njerëzve “që nuk kanë aq para sa do të donin”. Sërish, përballemi me të njëjtin problem: propozimi kërkohet nga dhe me premisat e kapitalizmit. Arsyet e zemëratës së këtyre njerëzve mund të jenë vetëm arsye që gjejnë kuptim brenda sistemit kapitalist. Si të thuash, terminologjia thellësisht kapitaliste (efiçent, efikas, fitimprurës) pavarësohet nga sistemi brenda të cilit fiton kuptim dhe mëton të bëhet kriter vlerësues i pavarur. Ndërkohë që si e tillë (terminologji), ajo nuk mundet – nuk ka se si – të gjejë përgjigje jashtë realitetit prej nga ku prodhohet.

Është interesante se si fjalia legjendare “Kapitalizmi është sistemi më i mirë” është zëvendësuar nga versioni “Kapitalizmi është sistemi më i mirë i mundshëm”. Duket sikur ky kalim sugjeron relativizmin e pohimit, pra ky i fundit vendoset në një kornizë mundësish, por në fakt riforcon absolutizmin që kapitalizmi i njeh vetes, sepse thekson pamundësinë e funksionimit të çdo sistemi tjetër. “Më i mirë i mundshëm”, pra ky e s’ka tjetër. Përveçse imponon realitetin, përpiqet të imponojë edhe mundshmërinë. Ose më saktë, pamundshmërinë. Ndryshe nga ç’duket, vendosja e kornizës së mundësive, nuk e bën më pak absolut pretendimin, përkundrazi fusha e tij e shtrirjes shkon deri te raporti e mundur - e pamundur. Kështu, kapitalizmi e ushqen vetveten me reformime tek-tuke që gjithsesi nuk prekin thelbin – kjo, sepse nuk ka mundësi! Përmes të së ashtuquajturës aftësi reformuese, ai vetë-prezantohet si elastik, efikas, efiçent etj, etj., ndërkohë që monizmi i tij qëndron pikërisht në faktin se ai vlerëson vetveten me matës të shpikur nga po ai vetë, duke mos lejuar kështu asnjë kundërvënie nga jashtë sistemit të tij; dhe çdo kundërvënie nga brenda sistemit është vetëm rigjallërim i tij. Çfarë mund të duket si pluralitet elastik është në fakt monizëm i fshehur, i shpërndarë dhe tepër i sofistikuar.

Lëvizjet “Occupy” e kundërshtojnë këtë sistem nga jashtë, jo nga brenda; prandaj nuk mund të analizohen prej perspektivës kapitaliste. Duke e kundërshtuar nga jashtë, pohojnë mundshmërinë e këtij akti. Për këtë arsye, propozimet dhe kërkesat e protestuesve nuk janë “të qarta” dhe “specifike” për z. Brooks dhe z. Collins. Janë kërkesa që vijnë nga jashtë sistemit. Këtë thotë George Machado, protestues në New York, në një video për “The Guardian”: “Arsyeja pse ne nuk kemi kërkesa? Nuk mund të kesh kërkesa në një sistem që është tërësisht i thyer. Duhet të ndërtojmë një sistem të ri.” Edhe listimi i 13 kërkesave nga ana e protestuesve nuk është “qartësim” apo “specifikim” i pyetjes “Çfarë kërkojnë këta?”, por vetëm shtjellim i idesë qendrore që bashkëndajnë të gjithë protestuesit e lëvizjeve “Occupy”. Kjo ide nuk gjendet në fjalorin e kapitalizmit, e për rrjedhojë nuk mund të gjejë kuptim brenda logjikës së tij. “Occupy”, siç sugjeron vetë emri, është zaptim. Qartazi, kjo nuk është situatë e njohur – pra e kontrollueshme, pasi nuk është kërkesë për negocim. Është mirëfilltazi zaptim.

Së treti, në disa artikuj “dashamirës e mirëkuptues”, burra të moçëm e të nderuar, justifikojnë mungesën e kërkesave, duke nënvizuar moshën e re të protestuesve, çka parakupton paaftësinë e tyre për të bërë analiza të thella të ekonomisë, politikës etj etj. Nuk është aspak e nevojshme që dikush të ketë lexuar Friedman-in apo Hayek-un, të njohë mirë sistemin bankar dhe të ketë disa mastera e doktoratura në çështjet e politikave ekonomike që të mund të kundërshtojë sistemin në fjalë. Kushdo mund të kuptojë dështimin – jo krizën – e kapitalizmit thjesht dhe vetëm përmes përditshmërisë së tij/saj apo të të njohurve përreth. Një student mund ta kuptojë këtë vetëm duke parë çmimin e shkollimit; një i moshuar duke paguar çmimin e shëndetësisë, një i papunë duke mbijetuar me/pa të ashtuquajturën pagë minimale e me radhë. Protestuesit e lëvizjes “Occupy” i kanë parë këto dhe po kundërshtojnë. Kaq e thjeshtë është.

Në fund, duke perifrazuar një prej protestuesve “Nuk ka se si të ketë kërkesa, pasi kërkesat nënkuptojnë një palë që do të përgjigjet”. Në këtë rast, lëvizja nuk i drejtohet kujt tjetër; lëvizja e kundërshton këtë tjetër. Të nderuar z. Brooks dhe z. Collins , korporatistë, drejtues bankash apo/dhe politikanë, ky nuk është rasti. Askush nuk po ju pyet. Po ju zaptojnë!

Comments

Submitted by Anonim (not verified) on

<p>kjo hyn ne debat me gazetare qe as nuk jane perkthyer ne shqiperi, e as nuk ja ka idene njeri, e per nje realtiet qe kjo e sheh nga televizori nga shqiperia e larget provinciale?????</p>

Submitted by Anonim (not verified) on

<p>kjo hyn ne debat me gazetare qe as nuk jane perkthyer ne shqiperi, e as nuk ja ka idene njeri, e per nje realtiet qe kjo e sheh nga televizori nga shqiperia e larget provinciale?????</p>

Submitted by occupy tirana (not verified) on

<p>Znj. Mersuli, falemnderit per diskutimin mbi domosdoshmerine e kundershtimit te sistemit nga jashte.</p><p>Duket se nje menyre e mire per ta bere kete eshte t&#39;i largohesh sistemit sa me shume. Per shembull per t&#39;iu larguar sistemit shqiptar, dikush zhvendoset ne New York. Dikush tjeter per t&#39;iu larguar qytetit qe ushqehet nga Wall Streeti leviz ne Olympia, Washington. S&#39;duket si kundershti, por eshte.</p><p>Nje menyre tjeter per ta kundershtuar sistemin nga jashte eshte te ngresh koloni alternative krah tij, duke dhene kesisoj nje shembull. Kjo gje ka qene fort ne mode rreth nje shekull me pare dhe ende s&#39;ka humbur krejt. Ne New Yorkun e sotem kjo tendence shfaqet ne formen e popullimit te lagjeve periferike, te cilat pas disa vitesh absorbohen thuajse krejt brenda sistemit, ndoshta sepse jane te lidhura me te financiarisht si me nje qese serumi.</p><p>Menyren terroriste po e permend vetem per te thene qe s&#39;ka funksionuar ndonjehere, megjithe simpatite tona romantike per levizjet e kuqe euro-japoneze te viteve &#39;60.</p><p>Nga ana tjeter vazhdon kontestimi i sistemit brenda tij. Edhe &#39;pushtimi&#39; i lagjes se Wall Streetit po ndodh mu ne zemer te sistemit, me njerez te ushqyer, edukuar, zhvilluar prej tij (perqindja e njerezve me diploma universitare duhet te jete shume e larte ne Zuccotti Park), qe vertet mund te lexojne Lukacs, Emma Goldman apo bell hooks, por e njohin gjuhen e sistemit. Fakti qe ata e kane te veshtire te reduktojne listen e gjate te kundershtive ndaj sistemit aktual politiko-financiar besoj se shpjegohet me mire me disa arsye praktike: se pari, problemet me kete sistem jaq vertet shume; se dyti, sistemi eshte aq i komplikuar sa mijera njerez shkojne ne pune cdo dite e prej dekadash per ta shpjeguar e justifikuar ate, e kundershtite ndaj tij duan gjithashtu shume kohe e mund per tu kompozuar, formalizuar, shpjeguar; se treti, pjesemarresit ne OWS jane njerez me opinione te forta politike dhe si te tille besoj se negociatat iu zgjasin pak me gjate; se katerti, menyra demokratike se si OWS po perpiqet te funksionoje kerkon gjithashtu shume mund e kohe.</p><p>E rendesishme eshte qe keta njerez e kane nxjerre kundershtine ndaj nje sistemi te bazuar tek magjia financiare dhe individualizmi ekstrem ne shesh, qe t&#39;i ndihmojne njerezit te pyesin edhe ata veten ne c&#39;kushte jetojne dhe perse. Per nga metodologjia e komunikimit, duket se OWS i ben apel kryesisht te ngjashmeve, duke ngjallur tek te tjeret dyshimet tipike te nje shoqerie konservatore: pse pantallonat ashtu, pse daullet keshtu, pse floket e gjata, pse te mban akoma mamaja, etj. Por te pakten kjo shtrese po e nxjerr zerin me shume se sa duke votuar per Obamen apo per Ralph Naderin. Sa per komunikimin me vete pushtetin, besoj se ata (nder te cilet plot profesore, politikane dhe profesioniste) po punojne per kete, brenda sistemit, me gjuhen e sistemit, por duhet kohe dhe durim, te cilin shtypi dhe tv-te 24 oreshe edhe e kane, edhe s&#39;e kane.</p><p>Sa per debatin Collins - Brooks, artikulli ishte shume i kendshem, sidomos prej kunderpergjigjeve &#39;liberale&#39; te Collinsit ndaj &#39;konservatorizmit shkencor&#39;&nbsp; - pa qene shkencetar, gje per te cilen Collinsi e qesendis - te Brooksit. 2 ceshtje spikasin: a do vertet Amerika nje sistem me te tjera baza filozofike (dhe nenpyetje e imja: a eshte kjo dicka qe i duhet lene votes mediatikisht te manipuluar per ta vendosur, ne vend te, per shembull, pleqve te mocem) dhe a do te frymezoje OWS zhvillime te mirefillta ne mendimin dhe shoqerine amerikane?</p>

Submitted by Jona (not verified) on

<p>Per Anonimin:</p><p>Paragjykimi juaj per provincialitetin e Shqiperise &nbsp;shpjegon shume mbi pjesen tjeter te komentit tuaj.</p><p>Se pari, diskutimi i dy koluminsteve ishte vetem pikenisje (jo e domosdoshme) per te parashturar pikepamjet e mia.</p><p>Se dyti, mosperkthimi i tyre ne shqip nuk mund te jete pengese per t&#39;i lexuar apo komentuar. Aq me pak fakti qe nuk i ka lexuar njeri (e perditshmja New York Times eshte online e mund t&#39;i elxoje kushdo qe ka akses ne internet).</p><p>Se treti, me sa duket, ju propozoni qe ne te merremi vetem me ceshtje lokale, gje qe eshte e veshtire per dy arsye; arsyeja teknike: globalizmi dhe arsyeja parimore: sistemi, si i tille.</p><p>&nbsp;</p>

Submitted by Anonim (not verified) on

<p>qe Shqiperia eshte province ky nuk eshte paragjykim por fakt, edhe vete menyra e te berit gazetari ne kete blog dhe pozat tuaja analizuese ne kete shkrim per situata qe ti i njeh vetem me syte e te tjereve tregojne ose nevoje ekzibicionizmi apo protagonizmi, ose nje sforcim per te qene pjese e globalizmit, duke theksuar ketshtu pikerisht provincializmin.</p><p>bej ate qe di te besh me mire, qe eskspertize, qe ke eksperience, qe e ke studiuar: per te cilen i ke faktet first hand, per situata qe nuk i filtron me syte e te tjereve por nga eksperienca jote personale.</p><p>Gazetaria serioze per analiza te tilla i dergon korrespondentet e saj ne vendin e ngjarjeve!</p>

Submitted by Jona (not verified) on

<p>Per Occupy Tirana:</p><p>Ne fakt, ne artikull nuk i referohesha ekzkluzivisht dhe gjeografikisht njeres apo tjetres levizje &quot;Occupy&quot;, ndaj edhe shpesh kam perdorur numrin shumes &quot;levizjet &quot;occuppy&quot;&quot;, duke perfshire ketu edhe nje &quot;Occupy Tirana&quot;, nese.</p><p>Lidhur me dy pyetjet tuaja qe shtroni ne fund te artikullit:&nbsp;</p><p>A do vertet Amerika? Cila Amerike: 1%, politikberesit, populli? Gjithsesi nuk besoj te mund te kete nje pergjigje statistikore per kete; por pakenaqesia ne rritje e njerezve dhe deshtimi i qarte i ketij sistemi ekonomik, mendoj se jane fakte te mjaftueshme.</p><p>Sa i takon pyetjes se dyte: Do pare.&nbsp;</p><p>&nbsp;</p>

Submitted by occupy tirana (not verified) on

<p>Jona, asnje keqkuptim per gjeografine. OWS e perdora me shume per natyren financiare te problemit por edhe per lehtesi referimi.</p><p>Sa per 2 pyetjet, ato jane te artikullit, jo te miat.</p><p>Pas zaptimit gjithmone riorganizohet jeta, eshte diskutimi i vjeter i &#39;the morning after&#39;. Levizjeve radikale (mu si opozites shqiptare) nuk i bejne dem pyetjet dhe kritikat, as nga gazetaret, as nga studiuesit - fundja kjo eshte baza e dialektikes.</p><p>Megjithate pune te mbare dhe suksese Gazetes.</p>

Submitted by Genci (not verified) on

<p>Nje karakteristike interesante e neomarksisteve, nder te cilet me duket tashme e qarte se eshte edhe znj. Mersuli, eshte se duan te japin argumenta &quot;nga jashte sistemit&quot; dhe &quot;kunder sistemit&quot; (kapitalist), por pa artikuluar qarte se cfare sistemi alternativ ata propozojne.</p><p>Ndoshta keta neomarksiste te tipit Foucauldian mund te justifikohen me tezen se ky sistemi aktual i kapitalit eshte kaq gjitheperfshires dhe totalitar -- gje te cilen artikullshkruesja e thote hapur ne kete artikull ne fakt--, saqe nuk te mundeson as edhe gjuhen apo terminologjine alternative e jo me konceptimin e qarte te nje sistemi tjeter.</p><p>Megjithe respektin, mendoj se arsyeja e vertete e mospermendjes direkte te Marksit dhe te manifestit te tij komunist, qe do te ishte nje lloj pershkrimi i shpejte i &quot;ndryshimit&quot; te te shumekerkuar dhe te shumepritur prej neomarksisteve, vjen nga vetedija e pashmangshme historike e deshtimit total te komunizmit dhe vizionit marksist ne Europen lindore dhe ne ish-Bashkimin Sovjetik gjate shekullit te njezete. Nuk kane se c&#39;te propozojne pasi eshte vertetuar katerciperisht se ajo alternative eshte karte e djegur.</p><p>Kjo vije filozofike qe ju ndiqni eshte e njohur edhe me nje emer tjeter: nihilizem!</p><p>Ju lutem te mos e merrni kete polemike timen ne rrafshin personal, por ne ate ideor. E mirepres pergjigjen tuaj.</p>

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.