Çfarë ishe ti Marko?

Postuar në 11 Gusht, 2023 22:53

Pjesëza e mëposhtme, shkëputur nga vepra e një autori bashkëkohor grek, vjen si ndihma e duhur për të kuptuar natyrën e debatit aktual mes një pjese të grekëve dhe një pjese të madhe shqiptarësh. 

Në fakt më mirë do duhej ta quanim zënkë, pasi këtu hyn në veprim një garë faktesh nga kronika historike, por jo diskutimi mbi qëllimet e heronjve të cilët kanë mbetur në doganën greko-shqiptare, si apatridë. 

Zënka është asimetrike megjithatë. Pala greke ka punime shumë serioze mbi periudhën dhe të periudhës. Ne kemi një roman të Sabri Godos, ca punime periferike të Akademisë së para viteve ’90 dhe tifozerinë televizive. Për shqiptarët, Boçari, sikurse Ali Pasha, janë impulse në krenarinë e një ndërgjegjeje pushteti, pavarësisht se i çfarë lloji. Mjafton që yzmeqarë mos të kemi qenë. Njësoj si krenaria e mediave sot për çdo kriminel shqiptar që ”bën ligjin” nga Londra në Zanzibar. 

Kërkohet etnia e Boçarit, ndërgjegja e tij dhe vetë kjo çështje tradhëton në fakt ngushticën e madhe të nacionalizmit për heronj të një kohe tjetër: Boçari ka vend në Greqi, ne duam origjinën ta hipotekojmë. Ndërgjegja e një arvaniti është realitet endemik i Greqisë, ne kërkojmë ta denoncojmë si të rreme duke ngjizur një polemikë pa sens. E megjithatë edhe në aspektin letrar, të “eposit” nëse duam, pyetja: Çfarë ishe ti Marko?, mbetet kurioze.

s.zaimi

***

 -Marko, mirëmëngjes. Të shkruaj pas kaq vitesh, pasi kam brenda meje disa pyetje për ty, që janë të papërgjigjura…

-Më thuaj, çfarë është ajo, që do të mësosh.

-Fillimisht, të të them, që të adhuroj, je heroi im i dashur. Mendoj, që në Panteonin e heronjve grekë je nga korifenjtë…Para disa kohësh, bëmë një dokumentar me një regjisor anglez për suliotët. Nuk ramë dakord në lidhje me identitetin e suliotëve dhe u detyrova të marr mbrapsht firmën time për shkak të kësaj ngjarjeje.

-gtCila ishte mosmarrëveshja juaj?

-Ai mbështeste idenë që jeni shqiptarë dhe që konflikti mes jush, suliotëve e Ali Pashës, ishte një përplasje e brendshme mes shqiptarësh…

-A, kështu tha? Dëgjo patriot. Në radhë të parë ne jemi të krishterë ortodoksë dhe ai mysliman. Ne jemi rum milet dhe ai muhamedan. Ne myslimanët, i quanim turq. Nuk marr vesh nga “konflikte mes shqiptarësh”. Ai ishte pasha satrap muhamedan, që s’e pranonte dot pavarësinë tonë e rezistencën e suliotëve ndaj synimeve të tij pushtuese. Ne deshëm të ishim të lirë e vetëqeverisës…

-Marko unë mbështeta idenë, që pjesa dërrmuese jeni arvanitas, por që vetëdija juaj kombëtare ishte greke. E kam mirë apo gabim?

-Unë ajo çka di e dua të të them, është që flisnim arvanitçe mes nesh, por burrat dinin edhe greqisht. Ne deshëm lirinë tonë dhe luftuam jo vetëm për ne, por për të gjithë të krishterët e rum miletit e grekët. Të gjithë ne, arvanitas, grekë e ortodoksë të tjerë, na bashkonte besimi i përbashkët dhe lufta kundër pushtuesve.

-Ti Marko, shkruajte edhe një fjalor greqisht-arvanitisht. Përse e bëre këtë? Për ç’qëllim?

-E bëra, që të mësonin greqisht gjithë tanët, pasi, sikurse të thashë, nuk dinin të gjithë.

-Dhe përse të mësonin greqisht?

-Sepse ajo ishte gjuha zyrtare, gjuha e njerëzve të arsimuar, gjuha e librave. Madje edhe vetë Ali Pasha, këtë gjuhë përdorte dhe kishte grekë të lëçitur e shkencëtarë të ndryshëm në oborrin e vet. Kur të krijonim shtetin tonë, këtë gjuhë do të kishim…Arvanitishtja nuk shkruhej, nuk ekzistonte asnjë poezi e shkruar apo letërsi e shkruar…Ishte gjuha e familjes mes nesh, si të ta shpjegoj…

-Marko, nëse Aliu do të krijonte shtetin e tij grekoshqiptar, ju çfarë do të bënit?

-Ne do të luftonim për truallin tonë dhe për Krishtërimin, për shtetin e rum miletit…

-Vërej që nuk e quan grek, por rum…

-Atëherë kështu i thoshim. Sepse ka qenë rum mileti, i cili njihej nga Sulltani dhe kishte si prijës Patriarkun e Konstandinopojës. Kështu, krejt ortodoksët ishim një…

-Tani i themi grek dhe të gjithë vetëquhemi grekë…

-S’e di… Kështu mund të jetë më mirë, sepse na bashkon me të lashtët dhe futemi të gjithë poshtë së njëjtës strehë, në mënyrë, që mos të ekzistojnë raca e etni të ndara këtej e andej, por të jenë të gjithë grekë…

-Marko, besoj e di, se çfarë ndodhi pas vdekjes sate?

-Nuk kam informacion në botën e poshtme, por do të isha i lumtur, nëse Suli e suliotët vazhdojnë të jenë të lirë dhe gjithë rum mileti është i bashkuar e i fuqishëm

 Shkëputur nga libri i Vasilis Niciakos “Etno – Vatër - Vendore” 
 
Vasilis Niciakos ka studiuar për Filologji, Folkloristikë dhe Antropologji Sociale në Universitetet e Janinës, Leeds dhe Cambridge. Ai punon si pedagog i Folkloristikës Sociale në Universitetin të Janinës.
 

Comments

Submitted by dori (not verified) on

Postimi i mesiperm ka dy pjese: shenimin e zotit Zaimi dhe intervisten imagjinare te pedagogut grek Niciakos. Ka nje kontrast mes tyre, qe nxjerr ne pah epersine etike te zotit Zaimi. Spekulimi i zotit Niciakos kalon caqet e mirekuptimit. Mesa duket, ne pamundesi per t'i mbushur mendjen atij regjizorit anglez, dhe me gjase edhe shume te tjereve qe mendojne si ai, zoteria ne fjale ka zgjedhur kete menyre spekulative, jo pak qesharake, per te mbrojtur bindjen e tij. Ky me duket si ekuivalenti grek i Marin Memes i cili , te pakten, nuk eshte as studiues e as profesor e pedagog.
Vetem nje fakt: Patriarkana e rum miletit te Marko Bocarit ka qene nje kundershtare e madhe e luftes per liri te heronjve si Bocari. Kryengritja greke e kohes se Bocarit ka lidhje me lindjen e idese se kombeve ( dhe jo me rum miletin, qe gjithsesi u perdor si ingredient ne propaganden nacionaliste, si edhe shume te tjera qe shiheshin te dobishme per te), qe e ka zanafillen ne Perendim dhe u perhap ne te gjithe Europen e mandej ne te gjithe boten.

Submitted by Markua na kuci (not verified) on

Per nje gjysem kocke e dy grepa peshku qe u gjeten diku nga jugu frances, por ngjasonin me ato te ishujve te Egjeut, historianet greke flasim per origjinen greke te Napoleonit. Kurse gjithe shqiptaret e Peloponezit qe flisnin hanin pinin e visheshin njesoj si kusuri tjeter i rraces se tyre deri ne Mal te zi e serbi, u shpik nje term 'arvanit' e i quajne grek.
Edhe Martin Leka beri nje Interviste nga Ferri, po deri te Enveri e zgjati litarin. Ky folkloristi grek punoka per 200 vjet para. Prit kur te nxjerrin ndonje me spartanet

Submitted by Anonymous (not verified) on

Do të doja të bëja disa konsiderata:

E para, nuk mund të përdoren paradigmat e sotëm si një "shtrat Prokusti" për vlerësimin e të shkuarës historike.

E dyta, Perandoria Osmane (me të mirat dhe të këqijat e saj) krijoi një habitat ku popujt, ose etni të ndryshme, kishin mundësinë e ndërveprimit me njëra tjetrën dhe ku meshkujt (për shkak të ndërveprimit me të tjerët, për arsye tregëtie, lufte, etj) ishin përgjithësisht poliglotë, ndërsa femrat (që jetonin të mbyllura në realitetin lokal dhe kujdeseshin për familjen) ruanin dhe trashëgonin gjuhën e tyre të "origjinës".

E treta, pavarësisht gjetjes së autorit grek, por tani po spekulloj, nuk besoj se gjëja e parë që do thoshte Boçari nëse e pyesnin "çfarë je?", do të ishte "jam rum".
Besoj se do thoshte "jam suljot", sikurse një çam nga Filati do thoshte "jam filaqot", një nga Mirdita, mirditor, e me rradhë.
Ka një episod nga jeta e Markos: kur autoritetet e Greqisë së re i dhanë diplomën e gjeneralit dhe kjo ngjalli pakënaqësi midis suljotëve, Boçari e grisi diplomën para luftëtarëve suljotë dhe mbajti një fjalim ku theksohet përkatësia krahinore suljote.
Gjithashtu, kur suljotët u detyruan të linin Sulin dhe të gjenin strehim në Korfuz dhe në zotërimet e tjera të Shtatë Ishujve, ata u inkuadruan në "Regjimentin Shqiptar" dhe nuk janë regjistruar kundërshtime për këtë emërtim, sikundër pati kur autoritetet u kërkuan të hiqnin petkat tradicionale shqiptare (besoj se nuk ka kundërshtime që visheshin si shqiptarë) dhe të vishnin uniformat ushtarake. Ka një këngë çame që kujton këtë episod dhe thotë "Ah more Foto Xhavella se ç'na veshe me kapella".

E katërta, konflikti midis Ali pashait dhe Sulit, nuk hyn në kategorinë e konflikteve fetare, por ishte një tentativë e Aliut për të konsoliduar pushtetin e tij, sikurse edhe betejat kundër Ibrahim Pashës së Vlorës, bejlerëve të Kardhiqit, Bushatllinjve të veriut, krerëve të Çamërisë dhe të tjerë.

E pesta, pavarësisht si ka marrë rrjedha e historisë, çka e bën të pamundur, mendoj edhe për një periudhë të afërt, një aleancë shqiptaro-greke, dy popujt tanë janë vërtetë shumë të afërt, dhe nëse mund të përdoret një shprehje e përshtatshme për të përshkruar këtë lidhje mendoj se duhet thënë që "jemi të tanët" duam apo s'duam ne.
Është fatkeqësi që u humbën shanset për një ndarje të drejtë dhe të qëndrueshme, si gjatë kryengritjes së Aliut, Besëlidhjes së Beratit në 1828, ose edhe në kohën e Kongresit të Berlinit (shikoni propozimet e Abdyl Frashërit për kufirin jugor).

E gjashta, kjo frymë ndarjeje midis shqiptarëve dhe grekëve, paradigma nacionaliste e të cilëve u krijua gjatë shekullit të 19, mendoj se e ka burimin e saj nga degëzimi nëse mund ta quaj "fanariot" ose "greko-klasik" dhe "intelektualo-ideologjik" i kryengritjes greke, në kontrast me "vendalinjtë" armatolët dhe martalozët, të cilët vërtetë vriteshin me shqiptarët muhamedanë e të krishterë, por edhe uleshin dhe jo vetëm kishin një gjuhë dhe zakone, por edhe vëllamëri me njëri tjetrin. Një rast: vëllamëria midis Kollokotronit dhe Ali Farmaqit të Manit në Poleponez.
Farmaqët ishin fis muhamedan, por në Man bashkëjetonin fise shqiptare muhamedane dhe të krishterë.
Në greqishten e sotme përdoret shprehja "maniotika", psh inatosem "maniotika", njëlloj sikur turqit thonë "arnaut inadë".
Dualizmi midis "intelektualëve" dhe "luftëtarëve" shkaktoi njëfarë "lufte civile" pas krijimit të shtetit grek dhe Kollokotroni, Bubulina e të tjerë ranë në burgje dhe u vranë nga fraksioni tjetër. Sikurse edhe Jovan Kapodistria u vra nga arhondi maniot Petro Mavromihali.

E shtata, fitorja e fraksionit fanariot, të lidhur me Rusinë dhe në funksion të politikave ruse, ndryshoi edhe nënshtresën/substratin ideologjik të kryengritjes dhe më vonë (falë edhe qeveritarëve perëndimorë që nuk e kishin idenë si ishte Moreja e asaj kohe dhe që ishin të mbrujtur me idealizimin e grekëve/athinasve të lashtë) edhe të shtetit grek duke ndikuar për keq, mendoj unë në marrëdhëniet midis dy popujve.
Mjafton të krahasoni shkrimet e Rigë Venestinlliut, ideologut të parë të kryengritjes (të cilin Ali Pashai, por edhe Osman Pazvanogllu i Vidinit u përpoqën ta shpëtonin kur u arrestua në Beograd dhe ku më pas u vra) me rrjedhën që mori historia dhe me veprimet e autoriteteve të shtetit të ri grek.

E teta, shqiptarët në përgjithësi dhe ata të Epirit në veçanti (nga Shkumbini në Ambraki) kanë një ngjashmëri në doke dhe zakone me grekët e Epirit dhe më gjerë. Kjo ishte më e dallueshme përpara ardhjes në Greqi të popullsive nga Azia e Vogël si pasojë e nënshkrimit të Traktatit të Lozanës dhe këmbimit të popullsive.
Kjo lidhje e ndërsjelltë, që mund të shërbente si një bazë e shëndetshme për një miqësi ndërshtetërore dhe aleancë politike u nëpërkëmb nga klasat politike të të dy kombeve, por, besoj se nuk bie në një patriotizëm shterp, nëse them se fajin më të madh e ka klasa drejtuese e shtetit grek për shkak qoftë se ndihej superiore ndaj shqiptarëve ashtu edhe sepse ndiqte, ndoshta, direktivat e mentorëve/ustallarëve politikë ekstrarajonalë.

E nënta, ju zoti Zaimi keni të drejtë kur nënvizoni shterpësinë intelektuale të disa "capipopolo" televizivë të llojit Mema et co., të cilët i shërbejnë një plateje (në shumicën e saj të paarsimuar) dhe të frustruar nga këto 30 vjet "liri-demokraci" dhe emigrim kryesisht në Greqi, por diskutimet e llojit që keni nisur me këtë shkrim, si edhe me shkrime të tjera, nuk janë për konsum të gjërë. Në përgjithësi popullit të thjeshtë (që është përdoruesi kryesor i pazarit internetas) i mungojnë njohuritë dhe mendjeftohtësia në trajtimin e këtyre çështjeve.
Dhe dallimi midis grekëve dhe shqiptarëve në këto beteja tastiere qëndron në faktin që shqiptarëve u mungon një qëndrim ideologjik i formatuar mirë, përkundër asaj që ndodh me grekët, të cilëve shteti, kisha dhe sistemi arsimor u ka dhënë një doracak qëndrimesh që u mundëson të shkruajnë gjysëm të vërteta dhe gënjeshtra, pa rënë në pozitat qesharake të disa pellazgo-ilirëve shqiptarë.
Sidoqoftë me këtë nuk dua të nënvlerësoj budallallëkun e "armatës së tastieristëve" grekë.

E dhjeta dhe e fundit, ndoshta gabohem, por kam vënë re se ju, zoti Zaimi, keni një qëndrim shumë dashamirës ndaj qëndrimit grek, ose nëse mund ta them ndryshe, parapëlqeni publikimin e këtyre qëndrimeve. Ndoshta keni të drejtë, krahasuar me thagmat që thotë pjesa shqiptare, por është diçka që bie në sy.

Nuk e di nëse ju ka qëlluar ta lexoni, por lidhur me marrëdhëniet shqiptaro-greke gjatë kryengritjes greke, do t'ju sygjeroja t'i hidhni një sy një libri të botuar në 1985 nga Dhimitër Grillo "Arvanitët dhe shqiptarët në luftën çlirimtare të popullit grek". Besoj se do ishte një lexim interesant dhe, për të apasionuarit pas historisë, i dobishëm.

Submitted by Doktor Mortja (not verified) on

Anonymus
Shume i bukur shkrimi!
Pa fjale..

Submitted by J.J. (not verified) on

Fantastike! Përgëzime për publikimin e për këndvështrimin ndryshe që ofroni!

Submitted by Anonymous (not verified) on

Te gjithe manipulojne, dhe manipulimi nuk eshte perjashtim por rregull thone psikologet. Dhe Skerdilajn manipulon duke bere tifo per greket dhe nuk eshte hera e pare. Thumbon me stigme per ato qe kan mendim ndryshe, e nderton cdo gje jo ne fakte po ne hipoteze, Ben krahasime denigrinuese duke u mbeshtetur ne nje shkrimtar bashkekohor ku ky nuk e fsheh propoganden manipuluese se punes se tij ne lidhje me dokumentarin per suljotet. Shfryn dhe ka urrejtje qe nuk e fsheh kunder shqiptarve ne raport me greket. Me nje fjale postim qelbsine. Po them dhe une dy fjale meqe pala greke ka studime akademike serioze dhe ne nuk kemi studime dhe deshkam ti hipotekojme etnine grekeve. Ne nuk kemi nevoje per studime se ne kemi akoma materjen e gjalle qe jeton dhe eshte trashgmtare: Arbereshet. Eshte gjuha, eshte vetendergjegjsimi se cfar jane ku ishin dhe nga vijne. Dhe jane greket qe arbereshet i quajne Greke! Dhe nuk ka te sosur propoganda e grekeve per manipulim. Tani i qenka rrjeshtuar dhe Skerdiljani. 200 vjet para Marko Bocarit Avranitesit e dini se cfar ishin: Shqiptare Ortodokse dhe lane trojet e tyre dhe u vendosen ne Itali duke trasheguar shqiptarizmin. Dhe marko e di se cfar ishte Shqiptar Ortodoks, dhe ne te gjitha kerkimet ne gjuhe te huaja te del shqiptar Marko. Jo, Skerdilaqus do manipuloje ne fryme hipotetike dhe plot stigme kunder shqiptarve qe po i vjedhin etnine “grekeve“.

Die Arbëresh [ar'bəreʃ] sind eine alteingesessene albanische ethnische Minderheit in Mittel- und Süditalien und auf der Insel Sizilien, die in Italien durch das Gesetz Nr. 482 „Zum Schutz der historischen Sprachminderheiten“ vom 15. Dezember 1999 geschützt werden.[1] Ihr zerstreutes Siedlungsgebiet wird auf Italienisch „Arbëria“ (auch: Arberia) genannt.
Die Arbëresh kamen sporadisch in mehreren kleineren und größeren Migrationswellen in das heutige Italien. Während es am Anfang Söldner (Stratioten) waren, die im Dienst der lokalen Feudalherren und der Könige von Neapel standen, kam es nach dem Tod des albanischen Nationalhelden Skanderbeg (1468) und nach den Eroberungen von Kruja (1478) und von Shkodra (1479) durch die Osmanen zu größeren Flüchtlingswellen. Im 16. und 17. Jahrhundert kam es zu Migrationswellen der albanisch-griechischen Bevölkerung (Arvaniten) aus den zahlreichen albanischen Gemeinden in Thessalien, Euböa, Korinth, Attika und Morea im heutigen Griechenland.

Submitted by redaksia on

Skerdilajd - meqenese vini nga iliret dhe duhet ta mbroni autoktonine. Sa per te tjerat, nuk kam ndonje koment. Kam nje jete qe degjoj dicka qe nuk shkon pertej murit te parrullave. 

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.